به گزارش روابط عمومی، خانم فرزانه حکیمزاده در نشست تخصصی حیات طیبه در قرآن کریم که در سی و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلای تهران برگزار شد، اظهار کرد: در آیه ۷۹ سوره نحل آمده است که هر مرد و زنی ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند به حیات طیبه دست پیدا خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه این آیه به نحو کامل از شخصیت و جایگاه زن دفاع می کند افزود: بر اساس این آیه و آیات مشابه دیگر، بین زن و مرد از حیث رسیدن به بالاترین درجات کمال و برخورداری از برترین پاداشهای الهی تفاوتی وجود ندارد. در نتیجه هیچ وقت نمیتوانیم بین جایگاه ارزشی زن و مرد و مرد تفاوت قائل شویم. از سوی دیگر بر اساس آیه اول سوره نساء گوهر وجودی زن و مرد یکی است، یعنی زن و مرد از یک گوهر و سرشت خلق شده اند و از نظر جایگاه انسانی و برخورداری از استعدادهای انسانی نیز مساوی هستند.
وی اضافه کرد: علامه طباطبایی میفرمایند که در برخی از ادیان الهی اعتقاد بر این بود که زمینه ایمان و عمل صالح در مرد بیشتر است و برخی از مصریان و هندویان ودوگانه پرستان گمان می کردند که زن عمل نیکی ندارد. همچنین از برخی نظرات یهود و مسیحیت به دست می آید که کرامت و عزت ویژه مردان است و زنان در نزد خداوند خوار و ذلیلند. آیه شریفه فوق خط بطلان بر این عقاید کشید.
حکیمزاده با اشاره به اینکه ملاک اصلی ارزشمندی، تقوا است، خاطرنشان کرد: البته بحث حقوق و تکالیف یک موضوع جدا از ارزشمندی است و مرتبط با استعدادهای و تواناییهای خاص هر فرد و مسئولیتهای متناسب با آن استعداد است.
وی با بیان اینکه حقوق و تکالیف هر انسانی باهم مساوی است و این موضوع در بخشی از آیه ۲۲۸ سوره بقره آمده است، تصریح کرد: زنان و مردان به همان اندازه که تکلیف دارند، از حق و حقوق برخوردارند.
استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه مفسران تعابیر مختلفی از حیات طیبه دارند، یادآور شد: در واقع حیات طیبه یک معنا و مفهوم بسیار وسیع و گسترده دارد و به معنای یک زندگی پاکیزه و به دور از آلودگیها و ناپاکیها،ظلمها، خیانتها، دشمنیها، اسارتها و انواع نگرانیها و هرچیزی است که گوارایی زندگی را در کام انسان ناگوار می سازد. مصادیق مختلفی برای حیات طیبه ذکر شده که از جمله آنها قناعت است. قناعت در زندگی فردی و خانوادگی و سیاسی و اجتماعی به این معناست که انسان قلبش را از دلبستگی به هرچه غیر خداست رها سازد و دل را فقط به خدا می سپارد و تنها حرکت به سوی خداوند و در مسیر رضایت اورا برمی گزیند. این قناعت به معنای کم خواستن نیست، بلکه به معنای نخواستن غیر خدا و اکتفا به رضایت خداوند است که مسیر سعادتمندی انسان است.
نظرات