در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه مطرح شد؛

نقش کلیدی بانوان طلبه در تحقق منشور روحانیت/ بانوان طلبه، می توانند الگوهای عملی برای زنان جامعه باشند

خانم بتول زاهدی فر

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا (س) گفت: بانوان طلبه به عنوان بخشی مهم از جامعه طلاب، می‌توانند در تحقق اهداف منشور روحانیت به ویژه در زمینه تقویت معنویت، پاسخگویی به نیازهای جامعه و حضور فعال در عرصه های فرهنگی و اجتماعی نقش موثری ایفا کنند.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم بتول زاهدی فر با اشاره به انتشار منشور روحانیت از سوی رهبر معظم انقلاب مدظله العالی به مناسبت یکصدمین سال تأسیس حوزه علمیه قم، عنوان کرد: بانوان طلبه به عنوان بخشی مهم از جامعه طلاب، می‌توانند در تحقق اهداف منشور روحانیت به ویژه در زمینه تقویت معنویت، پاسخگویی به نیازهای جامعه و حضور فعال در عرصه های فرهنگی و اجتماعی نقش موثری ایفا کنند.

وی ادامه داد: بانوان طلبه می توانند با تسلط بر معارف ناب اسلامی و استفاده از روش‌های نوین تبلیغی، در فضای مجازی حضور فعال داشته و مفاهیم دینی را به در میان جامعه بانوان و به ویژه نسل جوان منتقل کنند.

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه یکی از اهداف منشور روحانیت، ترویج اخلاق محوری و الگوسازی است، افزود: بانوان طلبه با تقویت ایمان و تقوا و توجه به ارزش‌های مطرح شده در حوزه علمیه که همان زی طلبگی است، می‌توانند الگوی عملی برای زنان جامعه باشند. همچنین، آنها با آگاهی از مسائل روز و تحصیل در عمق علوم دینی، می‌توانند به شبهات فکری متعدد و هجمه‌های فرهنگی که امروزه علیه ارزش های اسلامی و انقلابی مطرح می شود، پاسخ دهند.

وی گفت: بانوان طلبه می توانند فعالیت اجتماعی خود را با حضور در عرصه های مشاوره خانواده، آموزش قرآن و فقه همچنین مشارکت در نهادهای مردمی و تاسیس موسسات مردم نهاد افزایش دهند و در مسیر تحقق اهداف منشور روحانیت گام بردارند.

زاهدی فر بیان کرد: بانوان طلبه می توانند با افزایش حضور در سطوح مدیریتی اعم از حوزوی و غیر حوزوی می‌توانند در مراکز تصمیم‌گیری حوزه‌های علمیه و علوم دینی نقش موثری ایفا کنند. اگر بانوان طلبه فعالیت‌هایشان تخصصی‌تر شود می توانند در رشته‌های تخصصی مانند تفسیر، فقه و کلام پیشرو باشند. منشور روحانیت نیز بر تخصصی شدن فعالیت ها اشاره دارد. تخصصی شدن فعالیت ها به بانوان طلبه کمک می کند تا در سطوح گسترده تری مانند ارتباطات جهانی، گفت‌وگوهای بین ادیانی و معرفی اسلام حقیقی به دنیا نقش آفرینی کنند.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله برای ارتقای فردی، افزایش معنویت است. بانوان طلبه باید به عرفان عملی و اخلاق عملی توجه ویژه‌ای داشته باشند. رهبر معظم انقلاب در فرمایشات شان به بلاغ مبین اشاره کردند. بلاغ مبین دارای دو رکن تعلیم و تهذیب است. اگر علم بدون تهذیب باشد فعالیت ها حتی اگر گستره زیاد هم داشته باشد موثر نخواهد بود به همین خاطر باید به عرفان عملی در کنار اخلاق عملی توجه ویژه ای داشته باشیم.

پژوهشگر حوزوی ادامه داد: مسئولین حوزه‌های علمیه خواهران باید سازوکاری فراهم کنند تا از این انرژی متراکم رشد دهنده طلاب و پس از آن مخاطبان شان بهره‌برداری شود. اگر عرفان عملی به درستی در بطن حوزه‌های علمیه پیاده‌سازی شود، می‌تواند از آسیب‌های جامعه جلوگیری کند.

ضرورت بازنگری در سرفصل‌های دروس حوزه علمیه خواهران

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به اینکه باید به تحصیلات حوزوی عمق بیشتری بخشیده شود، تصریح کرد: باید یک بازنگری جدی در سرفصل‌های درسی بانوان طلبه انجام شود. به عناوینی مانند فقه حجاب و فقه عفاف توجه کمتری شده است در حالی که به سرفصل هایی مانند فقه بیع بسیار توجه می شود.

وی گفت: در برخی مراکز مانند جامعه الزهرا(س)، فقه حجاب به صورت محدود ارائه می‌شود؛ اما باتوجه ابعاد مختلفی که این امر دارد، انتظار داریم که این موضوع به سرعت و به صورت گسترده در تمام سطوح حوزوی مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر فقه حجاب و عفاف، مباحث مربوط به قوانین و لوایح جدید مرتبط با زنان نیز اهمیت دارد؛ برای مثال، بحث مهریه و محدودیت‌های آن باید از نظر فقهی به طور خاص در سرفصل‌های درسی مورد بررسی قرار گیرد.

زاهدی فر بیان کرد: مهارت‌آموزی در روش‌های تبلیغی نیز بسیار مهم است. معاونت فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران تفاهم‌نامه‌هایی با مراجع برای افزایش مهارت طلاب امضا کرده است که بسیار قابل تقدیر است اما علاوه بر این، لازم است که هر دوره‌ای متناسب با زمان و نیازهای روز طراحی شود و طلاب بتوانند در تولید محتوای دیجیتال و محتوای فناورانه در عرصه انتقال مفاهیم دینی نیز فعال باشند.

لزوم ایجاد سازوکار جدید برای ارتباط طلاب با جامعه

وی ادامه داد: همچنین باید سازوکارهای جدید و متعدد ایجاد شود تا طلاب بتوانند با بدنه جامعه ارتباط بیشتری داشته باشند و به صورت کاربردی پاسخگوی سوالات باشند. حضور در باشگاه‌ها و آرایشگاه‌های زنانه می‌تواند نمونه‌ای از این ارتباط باشد. امروزه گاهی به صورت غیررسمی این امر محقق می شود اما حوزه علمیه باید به صورت رسمی وارد این عرصه شود و حضور طلاب منحصر در مساجد، حسینیه ها و مراکز دینی نباشد.

پژوهشگر حوزوی بیان کرد: می توان بوستان هایی هیئت امنایی ایجاد کرد و تفاهم نامه هایی بین حوزه های علمیه و بخش فرهنگی شهرداری منعقد شود تا طلاب بتوانند با افرادی که در مراکز مذهبی حضور ندارند نیز ارتباط بگیرند.

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار کرد: انتظار داریم که حوزه علمیه خواهران همزمان با تحولات برادران پیشرفت کند. این موضوع به ویژه در عرصه فقه ضروری است. از حوزه علمیه خواهران انتظار می رود مسائلی مانند آرایش های نوظهور، رحم اجاره ای و... را رصد کند و نتیجه این مبانی را در روش های مختلف و در قالب تولیدات به جامعه عرضه کند.

وی یادآور شد: بانوان طلبه با تلفیق علم، ایمان و عمل می‌توانند طلایه‌دار تحقق منشور روحانیت باشند و آینده بانوان طلبه در گرو معنوی‌تر شدن، اخلاق‌مدارتر شدن، تخصصی‌تر شدن و نوآوری بیشتر در تبلیغ و حضور اجتماعی هوشمندانه است. بانوان طلبه باید همزمان با نوآوری‌های مشروع در چارچوب فقه جواهری و فقه معاصر پیش بروند. همچنین باید از ظرفیت‌های جدید برای پیشبرد اهداف حوزه‌های علمیه در عرصه تبلیغ استفاده کنند.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۴۵