معرفی مرکز
مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی جامعه الزهراء(س) بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، از سال 1364 با بیش از سه دهه فعالیت آموزشی در راستای تدریس، تحقیق و خدمات آموزشی زبانی مشغول خدمات رسانی به علاقه مندان زبان فارسی برای ادامه ی تحصیل در رشته ی معارف اسلامی و... می باشد.
تنوع و گستردگی ملّیت های شرکت کننده موجب شده است که مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی جامعه الزهرا (س) با توجه به نیازهای فردی زبان آموزان از نظر آموزشی و... به مکانی مطلوب برای یادگیری زبان فارسی تبدیل شود.
روش ممتاز و ملموس آموزش زبان فارسی؛ یعنی آموزش زبان، بدون استفاده از زبان واسطه و قرار گرفتن در فضای زبان فارسی، باعث شده تا ملّیت های شرکت کننده با گویش های کاملاً مجزّا و مختلف در کنار یکدیگر به راحتی و در کوتاه ترین زمان قدرت گفتاری چشمگیری پیدا کنند.
مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی جامعه الزهراء (س) با عنایات ویژه خداوند متعال و توجّهات حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تاکنون بیش از 7000 فارسی آموخته، از بیش از 90 ملّیّت داشته است که هم اکنون بسیاری از آنها در کشورهای خود مشغول تدریس این زبان هستند.
مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی دورههای متعدد فارسی را در سه مقطع مقدماتی، متوسطه و پیشرفته به تناسب نیاز و سطح زبانی متقاضیان فراگیری زبان فارسی، برگزار میکند.
مقطع مقدماتی 11واحد، مقطع متوسطه11 واحد و مقطع پیشرفته11 واحد، به اضافه 1 واحد تحقیق پایانی زبانی می باشد.
مجموع این واحدها در مدت زمان 6 الی 9 ماه به تناسب ملّیت های شرکت کننده و به صورت عملی و نظری در کلاس ارائه می شود.
کلاسها بر اساس چهار مهارت اصلی زبانی شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن برنامه ریزی و روزانه از ساعت 8 صبح تا 12 برگزار می شود.
زبان آموزان، پس از گذراندن دوره ی آموزش زبان فارسی در تمامی مهارت های زبانی توانمندی های لازم را پیدا می کنند و می توانند به خوبی مطالب را درک کنند، بخوانند، بنویسند و قدرت خوبی در تکلم و بیان مطالب داشته باشند. این برنامه ریزی با توجه به نیازها و مهارت های مورد نیاز زبان آموزان به صورت متغیّر در سه دوره ی پیشگفته به اجرا درمی آید.
اهداف
۱. توانمند ساختن دانش پژوهان آموزش زبان فارسی برای ورود به دوره فراگیری معارف اسلامی و بهره برداری از منابع غنی فارسی؛
۲. تقویت و تثبیت زبان فارسی؛
۳. گسترش زبان فارسی در سطح بین المللی؛
۴. تربیت مدرس زبان فارسی؛
۵. تربیت مترجم زبان فارسی؛
۶. معرفی فرهنگ ایرانی - اسلامی.
سیاست ها و خطوط مشی
۱. آسیب شناسی و نقد منطقی متون آموزشی؛
۲. نقد و بررسی مقایسه ای کتاب ها و شیوه های آموزشی آنها؛
۳. تبیین اصول و مسائل ریشه ای شیوه های آموزش زبان؛
۴. بررسی مسائل آموزشی و نیازهای نوپیدا در حوزه آموزش زبان؛
۵. اطلاع رسانی در مورد تازه های آموزش زبان فارسی؛
۶. تلاش در جهت آشنایی و تغذیه فکری و علمی اساتید؛
۷. برقراری ارتباط مستقیم و فعال میان دانش پژوهان و اساتید؛
۸. سعی و تلاش بر تأمین نیازها و ضرورت های آموزشی؛
۹. رعایت حساسیت های منطقه ای و مذهبی طلاب در آموزش زبان؛
۱۰. تألیف متون آموزشی و تولید نرم افزارهای آموزشی برای سطوح مختلف زبان آموزان.