پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند:
 اولین گفتمان نخبگانی با عنوان «نهج البلاغه و زیست معنوی- تمدنی» 
این رخداد علمی با بهرهگیری از ظرفیتهای پژوهشی اساتید برجسته، در پی آن است تا با نگاهی نو و تمدنمحور به معارف علوی، زمینهساز تبیین سبک زندگی اسلامی و گسترش گفتمان معنویت مبتنی بر حکمت علوی گردد. پیوند مفاهیم بلند نهجالبلاغه با نیازهای فکری و فرهنگی جامعه معاصر، افقی روشن برای هویتسازی دینی، تولید محتوای اثرگذار و تقویت شبکه نخبگانی در سطح ملی و فراملی ترسیم خواهد کرد.
اهداف گفتمان حاضر:
- پاسخ به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در سال ۱۴۰۴ بر معنویت، کارآمدی و هویت اسلامی
 - تبیین معارف علوی با رویکردی تمدنی و معنوی
 - زمینهسازی برای احیای زیست معنوی در بستر تمدن نوین اسلامی
 - تقویت هویت دینی و معنوی نخبگان و جامعه بر پایه حکمت علوی
 - تولید محتوای ماندگار، متقن و اثرگذار در حوزه نهجالبلاغه و معنویت تمدنی
 - ایجاد بانک محتوایی مرجع برای پژوهشگران، مربیان و فعالان فرهنگی
 - ایجاد فضای گفتمانی میان نخبگان دینی، علمی و فرهنگی
 - شبکهسازی میان اندیشمندان علاقهمند به معنویت تمدنی و معارف نهجالبلاغه
 - ترویج نگاه بینارشتهای و تمدنمحور به آموزههای دینی
 
محورها:
1-چیستی، اهداف و غایات زیست معنوی تمدنی از دیدگاه نهج البلاغه
(اجتماعی، فرهنگی، تمدنی، سیاسی امنیتی ، اقتصادی، اخلاقی تربیتی )
2--مبانی زیست معنوی تمدنی از دیدگاه نهج البلاغه
- مبانی معنویت دینی
 - مبانی انسان شناختی
 - مبانی خداشناختی
 - مبانی فرجامشناختی
 - مبانی راهنماشناختی
 - مبانی ارزششناختی
 
3- راه کنشها و واکنشهای زیست معنوی تمدنی از دیدگاه نهج البلاغه
- بینشی
 - اخلاقی-تربیتی
 - اعتقادی
 - رفتاری
 
4-نقش آموزههای دینی در زیست معنوی تمدنی از دیدگاه نهج البلاغه
- نقش بینشی آموزههای دینی
 - نقش خداباوری در دستیابی به زیست معنوی تمدنی
 - نقش راهنماشناسی در دستیابی به زیست معنوی تمدنی
 - نقش معادباوری در دستیابی به زیست معنوی تمدنی
 - نقش رفتاری آموزههای دینی
 - نقش گرایشی آموزههای دینی
 - عدالتمحوری و کرامت انسانی در سبک زندگی علوی
 - زیست معنوی در مواجهه با مؤلفههای دنیاطلبی
 - قناعت در سبک رفتار علوی
 - زهد و سادهزیستی در سبک رفتار علوی
 
5-نهجالبلاغه؛ حکمرانی و روابط اجتماعی
- بعد بین المللی
 - بعد سیاسی و حاکمیتی
 - بعد علمی و معرفتی
 - بعد حقوقی و قضایی
 - بعد اقتصادی
 - بعد امنیتی و دفاعی
 - بعد فرهنگی
 - بعد معنوی
 - بعد بهداشت و سلامت
 - و...
 
6-نهجالبلاغه در بعد اخلاقی- تربیتی
- الگوهای تربیتی در کلام و سیره علوی
 - نقش نهج البلاغه در ارائه الگوهای اخلاقی و تربیتی
 - جلوههای عرفانی نهج البلاغه
 - نقش حاکمیت در نهادینهسازی ارزش اخلاقی در تمدن اسلامی
 - نقش حاکمیت در گسترش فرهنگ حیا و عفاف با تاکید بر آموزههای نهج البلاغه
 - جایگاه اخلاق و تربیت در تمدنسازی از منظر نهج البلاغه
 - تبیین معنویت در نهج البلاغه و کاربرد آن در حکمرانی اسلامی
 - تمایزهای ارزشهای اخلاقی حکمرانی امیرالمومنین با سایر مدلهای حکمرانی
 - باز تولید آموزههای اخلاقی تربیتی نهج البلاغه در جامعه اسلامی
 - راهکارهای دستیابی به الگوهای اخلاقی در نهج البلاغه
 - مواجهه اخلاقی و تربیتی امیرالمومنین با کارگزاران حکومتی
 - اقدامات و جریانسازی اخلاقی و تربیت با عموم مردم در نهج البلاغه (اهتمام ویژه حضرت علی علیه السلام در قصد و گسترش اخلاق و تربیت بین عموم مردم)
 
7-نقد مکاتب و اندیشه های انحرافی در نهج البلاغه
- نهج البلاغه و روشهای مواجهه با اندیشه های انحرافی
 - نهج البلاغه و نقد معنویت سکولار
 - نقد پلورالیسم دینی در نهج البلاغه
 - نقد اومانیسم در نهج البلاغه
 - نقد لیبرالیسم در نهج البلاغه
 
8-شاخصههای زیست معنوی تمدنی
- شاخصههای ساختاری زیست مؤمنانه و تمدنی
 - شاخصههای کارکردی زیست مؤمنانه و تمدنی
 
9-الزامات و چالشهای زیست معنوی تمدنی
- الزامات زیست معنوی تمدنی
 - موانع و راهکارهای برون رفت(ساختاری، معرفتی، حاکمیتی، تربیتی، اقتصادی، اجتماعی، فردی و ..)
 
10- زن و خانواده در افق نهجالبلاغه
- کرامت انسانی زن در نگاه علوی
 - زن، دیانت و سیاست در سیره علوی
 - جایگاه زن در خانواده و اجتماع در نگاه نهجالبلاغه
 - سبک زندگی خانوادگی از منظر نهجالبلاغه
 - سبک مدیریت عاطفی خانواده در سیره علوی
 - تجلی معارف علوی در سبک زندگی فاطمی
 - نهجالبلاغه و تمدنسازی زن مؤمنه
 - مقایسه تطبیقی نگاه کرامتمحور علوی به زن و نگاه تمدن مادی
 - گفتمان عدالتمحوری علوی در زیست خانوادگی و اجتماعی
 - روشهای سبک ساز اخلاقی در تعامل با همسر در سیره علوی
 - روشهای اثرگذار در حفظ حریم خانواده در سیره علوی
 - روش های تربیتی کودک در سیره علوی با محوریت نهج البلاغه
 
 
مهلت دریافت آثار: اول مهر 1404
لینک دریافت آثار: http://forms.jz.ac.ir/f_718/
  
        
Comments