به گزارش روابط عمومی، روز بیستودوم تیر، همزمان با زادروز دانشمند بزرگ ایرانی، محمدبن موسی خوارزمی، پدر علم دادهورزی (انفورماتیک)، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان «روز ملی فناوری اطلاعات» نامگذاری شده است. به همین مناسبت گفتگویی با حجتالاسلاموالمسلمین سیدمهدی سهیلی رئیس مرکز فناوری اطلاعات جامعه الزهرا سلاماللهعلیها انجام شده که در ادامه میخوانید:
ضمن تبریک روز ملی فناوری اطلاعات، بفرمایید این روز چه جایگاهی در نگاه اسلامی و ایرانی به علم و پیشرفت دارد؟
فناوری اطلاعات، بهعنوان یکی از دستاوردهای مهم بشری در عرصه علم، بستری برای عدالت، آگاهی، ارتباط سالم و توسعه معنوی فراهم میکند. به عنوان یک طلبه اینگونه درک میکنم که در تمدن نوین اسلامی، فناوری باید در خدمت اهداف متعالی انسانی و الهی باشد و این روز، نماد تأکید بر بومیسازی، استقلال علمی و رشد درونزا در این عرصه است.
جایگاه فناوری اطلاعات در راهبردها و چشماندازهای کلان جامعهالزهرا سلاماللهعلیها چیست؟
فناوری اطلاعات در جامعهالزهرا سلاماللهعلیها بهعنوان یکی از محورهای تحولساز در آموزش، پژوهش، تبلیغ و مدیریت سازمانی در کنار بهبود فرآیندهای سازمانی شناخته شده و این نگاه، یک فرصت تمدنی است که میتواند افقهای نوینی را برای تربیت بانوی طلبه انقلابی، هوشمند و کارآمد در عرصه بینالملل فراهم کند.
در سالهای اخیر چه اقدامات مهمی در زمینه توسعه زیرساختهای فناوری در جامعهالزهرا سلاماللهعلیها انجام شده است؟
در سالهای اخیر، اقدامات متعددی در این حوزه انجام شده است که میتوان به مواردی چون ارتقای زیرساخت شبکه و دیتاسنتر داخلی و تقویت امنیت اطلاعات، خرید سامانه آموزشی و اداری و همچنین پیادهسازی سامانههای تبلیغی و اکنون سامانههای پژوهشی، توسعه و بومیسازی پلتفرم آموزش مجازی ویژه طلاب اشاره کرد.
آیا در حوزه آموزش مجازی و پلتفرمهای دیجیتال، برنامه خاصی برای بانوان طلبه وجود دارد؟
تاکنون امکاناتی نظیر منابع آموزشی در قالب فایلهای ویدیویی جهت اشتراک آموزشها آماده نمودهایم و در تلاش هستیم که اتاقهای گفتگو، آزمونهای الکترونیکی، بانک منابع درسی و ارتباط با اساتید، بستر مشارکت فعال را برای طلاب ایرانی و غیر ایرانی در آینده نزدیک فراهم کنیم.
نقش بانوان طلبه را در توسعه فناوریهای دینی و نرمافزارهای حوزوی چگونه ارزیابی میکنید؟
بانوان طلبه از ظرفیتهای کمنظیر در پیوند محتوا و فناوری برخوردارند. چه در تولید نرمافزارهای تخصصی حوزوی، چه در طراحی پلتفرمهای پژوهشی، تربیتی، تبلیغی، حضور فکری و تخصصی طلاب، اثرگذار بوده است. ما شاهد نمونههایی موفق از همکاری طلاب در پروژههایی همچون نرمافزارهای پاسخگویی به شبهات، طراحی ابزاهای هوش مصنوعی در حوزه قرآنی و فقهی و تولید بازیها هستیم.
به نظر شما چگونه میتوان از ظرفیت بانوان طلبه در تولید محتوا و طراحی ابزارهای نوین تبلیغ دین استفاده کرد؟
با ترکیب آموزشهای فنی، مهارتهای تولید محتوا و عمق علمی طلاب، میتوان گروههای تخصصی طراحی محتوا، گرافیک دینی، موشنگرافی، پادکست و اپلیکیشنهای تبلیغی تشکیل داد. ایجاد شتابدهندهها و هستههای نوآوری دینی در مرکز رشد و آموزشهای آزاد جامعه الزهرا سلاماللهعلیها یکی از راهکارهای مؤثر در این مسیر است.
آیا آموزشهای تخصصی فناوری برای طلاب در دستور کار قرار گرفته است؟ در چه قالبهایی؟
سال گذشته با شروع فعالیت گروه بانوان فناور آموزشهایی در قالبهای لایه دسترسی داده، لایه نمایش داده، هوش مصنوعی، توسعه سریع، دواپس، دیجیتال مارکتینگ، اپ موبایل، مطالعات فناوری اطلاعات، تحلیل و مدیریت پروژه و سیستم مدیریت فرآیندهای سازمانی برنامهریزی شده است.
مهمترین چالشهایی که در مسیر توسعه فناوری اطلاعات در مجموعههای حوزوی و دینی با آن مواجه هستید، چیست؟
در مسیر گسترش فناوری اطلاعات در نهادهای دینی و حوزوی، با چالشهای متعددی مواجه هستیم که برخی از مهمترین آنها عبارتاند از ضعف زیرساختهای فناورانه در برخی نهادها و مراکز همکار، وجود نگاههای سنتی یا مقاومت فرهنگی در برابر بهرهگیری از فناوریهای نو و کمبود نیروی انسانی متخصص که هم با حوزههای علمی دینی و هم با فناوری آشنایی کافی داشته باشد.
همچنین نیاز فوری به بومیسازی و توسعه نرمافزارها و سامانههای کلیدی متناسب با مأموریتهای حوزوی، محدودیتهای امنیتی حاکم بر برخی نهادهای دینی که مانع از گسترش زیرساختهای دیجیتال میشود و نبود همافزایی و یکپارچگی میان ظرفیتها و امکانات مراکز مختلف حوزوی از دیگر چالشهای این عرصه هستند.
چشمانداز شما برای آینده فناوری اطلاعات در نهادهای دینی، بهویژه جامعهالزهرا سلاماللهعلیها چگونه است؟
چشمانداز ما «حوزه هوشمند» است. یعنی استاد، پژوهشگر و طلبهای که سواد دیجیتال دارد، ابزارهای تولید محتوا را میشناسد، با هوش مصنوعی آشناست و میتواند در فضای بینالملل اثرگذار باشد. نهادهای دینی نیز باید با سامانههای پیشرفته، سیاستگذاری دادهمحور، و ابزارهای تحلیلگر، زمینه تحقق این چشمانداز را فراهم کنند.
سوال: به عنوان یک مدیر فناوری در یک نهاد علمی-حوزوی، چه توصیهای برای بانوان طلبه علاقهمند به حوزه فناوری دارید؟
توصیه من این است که بانوان طلبه خود را به مهارتهای فناورانه مجهز کنند؛ چرا که امروز تبلیغ، آموزش، پژوهش و حتی تربیت دینی بدون فناوری مؤثر نیست. بهویژه در عرصه بینالملل، طلاب خواهر میتوانند با دانش فناوری، هویت زن مسلمان را در جهان پررنگتر از همیشه معرفی کنند. این مسیر هم علم میخواهد، هم صبر، و هم خلاقیت.
نظرات